020 - 262 1630

Waarom bedrijven de psychologische testen van TestGroup gebruiken

vrijdag 18 maart 2022

Online tests zijn al zo oud als het internet zelf. In de beginjaren kon je de uitslag van online tests nog niet heel erg serieus nemen. Niet alleen omdat veel online tests gingen over vragen als “Welke Teletubby ben jij”, maar ook omdat veel online tests weinig wetenschappelijk doordacht waren. Zelfs online persoonlijkheidstests deden het niet goed. Na het invullen herkende je jezelf wel in de uitslag, maar die was zó algemeen dat je er weinig mee kon.

Toch trokken online tests de aandacht van hr-professionals. Vooruitstrevende recruiters realiseerden zich dat de kosten van een bad hire erg hoog waren, terwijl het afnemen van een volledig assessment iets is dat je onmogelijk bij elke kandidaat kunt uitvoeren. Daardoor werden assesments vooral uitgevoerd bij de werving en selectie voor functies met een grote invloedsfeer: denk aan leidinggevenden en andere managers.

Het afnemen van online capaciteiten- en persoonlijkheidstests kon een goed alternatief zijn voor dure en tijdrovende assessments. In het begin ging de aandacht vooral uit naar het testen van makkelijk meetbare variabelen, waarbij een duidelijk “goed antwoord” te definiëren is. Een IQ-test, of een capaciteitentest is relatief makkelijk te ontwikkelen. Ook werden tests ontwikkeld gericht op de invulling van specifieke rollen waarbij een heel specifieke vaardigheid nodig is. Met vallen en opstaan werden online tests steeds betrouwbaarder.

Inmiddels worden ze veel gebruikt. Niet alleen om de geschiktheid voor een specifieke functie te testen, maar als leidraad voor een gesprek. Veel uitzendbureaus gebruiken een (online) persoonlijkheidstest om het gesprek mee te voeren. De online persoonlijkheidstest, zo leert de ervaring, zorgt dat je sneller kunt doorgronden of iemand in de functie op zijn plek zal zitten.

Online assessment voor elke context

Een uitgever die zich al vele jaren bezighoudt met het ontwikkelen van online assessments is TestGroup. Dit bedrijf is gevestigd in Amsterdam, maar heeft inmiddels kantoren verschillende Europese landen én in de VS, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en India. TestGroup werkt samen met verschillende wetenschappelijke instituten om interactieve online assessments te ontwikkelen. Het door dit bedrijf ontwikkelde The Bridge Personality (online persoonlijkheidstest) staat aan de voorhoede van innovatie op het gebied van psychometrisch testen. Daardoor kan TestGroup tests ontwikkelen die met grote mate van betrouwbaarheid kunnen inschatten of iemand geschikt is voor een specifieke functie.

Dit vereist maatwerk. Daarom begint het maken van een online assessment altijd met de context op de (toekomstige) werkvloer. De inhoud van de functie, de bedrijfscultuur en mogelijke carrièrepaden hebben allemaal invloed op de “fit” tussen kandidaat en functie. Vervolgens wordt een online test ontwikkeld die daarbij past. Is de functie vooral aantrekkelijk vanwege de doorgroeimogelijkheden? Dan test je of ambitie en zelfontplooiing een belangrijke drijfveer voor de kandidaat is. Vergt de functie dat uiterst nauwkeurig elk detail gecontroleerd wordt? Dan gebruik je de persoonlijkheidstest om te zien of iemand consciëntieus is.

Hoe betrouwbaar is een test die snel beschikbaar is?

Voor veel functies heeft TestGroup dit werk al gedaan. Zo is een online sales assessment beschikbaar om het beste commerciële talent te selecteren. Daarnaast zijn er algemene tests die een mooi persoonlijkheidsprofiel van de kandidaat geven. Deze tests zijn vaak al binnen 30 minuten na bestellen online beschikbaar. Dat roept vragen op over de betrouwbaarheid van tests.

In de Gelderlander van 24 februari 2022 verscheen een interessant artikel dat ingaat op deze vraag. Het artikel benoemt dat er allerlei voorbeelden te vinden zijn die de kandidaat kan gebruiken om te oefenen. Toch wordt het afgeraden om de verleiding te weerstaan om al te veel te oefenen. Bij capaciteitentests kan een half uurtje oefenen helpen om te begrijpen wat er van je gevraagd wordt, maar bij een persoonlijkheidstest kun je maar het beste eerlijk zijn om te voorkomen dat je een baan krijgt waarin je ongelukkig wordt.

Hoezeer je ook benadrukt dat een test vooral bedoeld is om te kijken of er een match is, kunnen kandidaten in de verleiding komen sociaal wenselijk te antwoorden. Soms ligt het er duimendik bovenop, maar veel vaker valt het niet direct op dat de kandidaat de antwoorden heeft gegeven waarvan hij denkt dat het “de juiste” zijn.

Betrouwbaarheid gegarandeerd

Het probleem van sociaal wenselijke antwoorden kwam ook naar boven bij het ontwikkelen van tests door TestGroup. Inmiddels is de oplossing gevonden: de Normative-Ipsative Split Technology.

De online tests van TestGroup gebruiken Normative-Ipsative Splits. Dit zijn indicatoren van sturend antwoordgedrag. De technologie laat zien op welke punten de kandidaat moeite had met kiezen. Dat levert extra informatie op, die je kunt gebruiken naast de uiteindelijke antwoorden. De twijfel kan een signaal zijn van sociaal wenselijk antwoorden, of op iets anders duiden.

Het laat niet alleen zien of iemand de test eerlijk heeft ingevuld, maar ook op welke onderdelen de kandidaat wel en niet eerlijk is geweest. Doordat de Normative-Ipsative Split Technology van The Bridge sociaal sturende antwoorden herkent, krijg je een nog gedetailleerder beeld van de kandidaat. Dit helpt je een nog betere keuze te maken.

Dit zeggen onze tevreden klanten over ons

“The Bridge Personality vormt een mooi eerste hulpmiddel om het gesprek met elkaar aan te gaan.”

Jessica Kuijper, beleidsmedewerker P&O

ROC Horizon College