020 - 262 1630

Selecteer het echte talent op de krappe arbeidsmarkt

donderdag 24 februari 2022

De arbeidsmarkt is aan de krappe kant. Als werving-en selectie-professional heb je geen krantenartikelen nodig om je dat te vertellen. Je merkt het bij elke vacature waarvoor je deskundig personeel probeert te vinden. Het aantal reacties van geschikte kandidaten is al een tijdje minder dan je in het verleden gewend was. De officiële cijfers vertellen hetzelfde verhaal. In augustus 2021 stonden tegenover 100 werkzoekenden 106 openstaande vacatures. Drie maanden later was dit opgelopen naar 126 vacatures tegenover 100 werkzoekenden.

Alles om mensen binnen te halen

Vanwege die krappe arbeidsmarkt trekken hr-professionals alles uit de kast om talent binnen te halen. Die trend is niet alleen zichtbaar in bepaalde deelsectoren, zoals de techniek en de zorg, maar lijkt nu overal zichtbaar te zijn. In een artikel dat de krant Het Parool op 19 februari 2022 plaatste worden een paar voorbeelden genoemd. Een banketbakker belooft de eerste jonge sollicitant die tekent een tekenbonus van € 3000. Een elektronica-keten belooft nieuwe medewerkers die een maand in dienst blijven een bonus van € 250. Ook bij flitskoeriers wordt nieuw personeel beloond om in dienst te blijven. De een biedt € 200 aanmeldbonus, de andere partij biedt zelfs een extraatje van € 1000 aan medewerkers die een half jaar in dienst blijven.

Sommige logistieke bedrijven kapen personeel weg bij de concurrent en hebben hier € 5000 voor over, terwijl de ander gratis auto’s uitdeelt om te voorkomen dat medewerkers overstappen. Illustreert dit de gekte nog niet genoeg? Bij een pizzeria maken nieuwe pizzabezorgers zelf kans op een gratis ruimtereisje!

Haal je met cadeautjes wel de juiste mensen binnen?

Het is maar de vraag of je met dit soort cadeautjes de juiste mensen binnenhaalt. Elke hr-professional kent het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. De perfecte medewerker is intrinsiek gemotiveerd. De inhoud van het werk past perfect bij diens professionele drijfveren.

De cadeautjes doen vooral een beroep op de laatste soort motivatie. Wellicht haal je er mensen mee binnen, maar wat weerhoudt hen ervan om ook in te gaan op de eerstvolgende vacature waar een bonus aan gekoppeld is?

Want zeg nou zelf, die pizzakoerier die net € 1000 van je heeft ontvangen omdat hij al zes maanden in dienst is, stapt net zo makkelijk over naar de pizzeria met de € 200 aanmeldbonus? En die trucker die € 5000 heeft ontvangen om over te stappen kan na een jaar weer elders aan de slag.

Extrinsieke motivatoren steeds soberder

Als je dan ook nog bedenkt dat werkgevend Nederland de afgelopen jaren keer op keer heeft gesneden in de arbeidsvoorwaarden wordt de vraag of de mensen die je aantrekt ook binnenboord blijven nog groter. Lonen zijn achtergebleven bij de inflatie, secundaire arbeidsvoorwaarden zijn veelal versoberd en de werkdruk neemt alleen maar toe. Hoe kun je mensen binnenhalen met een extrinsieke beloning, als de kandidaat - eenmaal binnen - ontdekt dat de extrinsieke beloning in het bedrijf wat aan de karige kant is?

Kijk verder dan de korte termijn

Het moge duidelijk zijn dat wij –zacht gezegd- betwijfelen of het uitdelen van eenmalige cadeautjes een slimme strategie is op deze krappe arbeidsmarkt. Natuurlijk, in deze arbeidsmarkt moeten werkgevers potentiële medewerkers verleiden. Maar niet ten koste van alles.

Personeelsverloop is verre van gratis. Daarom is het belangrijk ook in een krappe arbeidsmarkt selectief te zijn. Neem geen genoegen met de eerste de beste, maar kies de kandidaat die waarschijnlijk langduriger bij je in dienst blijft. Het liefst zou je kandidaten dus aan een uitgebreide testprocedure onderwerpen. De kans is echter groot dat ze dan afhaken en bij de concurrent in dienst treden. Gelukkig zijn er online tools beschikbaar die in korte tijd een wetenschappelijk gevalideerde rapportage leveren waarmee je een goed onderbouwde beslissing kunt nemen.

Online capaciteitentest voor hbo-niveau

Het Amsterdamse bedrijf TestGroup biedt een online capaciteitentest op hbo-niveau aan. Daarmee kun je kijken of een kandidaat de benodigde capaciteiten heeft voor vacatures op hbo-niveau, of ze dat papiertje nu kunnen tonen of niet. De test werkt met kunstmatige intelligentie en wordt gebruikt bij het werven van personeel, maar ook om te zien of iemand een bepaalde opleiding aankan of geschikt is voor een development-traject.

Gemakkelijk capaciteiten testen voor P&O én de kandidaat

De online capaciteitentests zijn verrassend gunstig geprijsd. Het aanvragen van de test duurt bovendien nog geen 30 minuten. De kandidaat ontvangt een uitnodigingslink per email. Hij of zij kan de test vervolgens maken waar en wanneer hem of haar dit uitkomt. Is de laatste vraag beantwoord? Dan ontvang je bijna meteen een uitgebreide rapportage over de kandidaat. Deze rapportage is zo inzichtelijk mogelijk gemaakt, zodat je makkelijk kunt zien of de kandidaat aan je verwachtingen voldoet. En mocht je toch vragen hebben, dan staan de TestGroup-consultants paraat.

Speciale online tests voor ICT-bedrijven

Voor ICT-bedrijven heeft TestGroup een speciale capaciteitentest ontwikkeld, die de beroepskeuzetest The Bridge Career en capaciteitentest The Bridge Ability Suite met elkaar combineert. Deze test is speciaal bedoeld voor omscholingstrajecten naar ICT-functies. ICT-bedrijven die hun personeelstekort proberen oplossen door mensen van buiten de ICT om te scholen is dit online assessment voor omscholen naar ICT een echte uitkomst.

Kandidaten testen makkelijker dan ooit

Dankzij deze - en andere - online capaciteitentests is het makkelijker dan ooit om te testen of sollicitanten en kandidaten geschikt zijn voor de functie.

Dit zeggen onze tevreden klanten over ons

“Voor ons bieden de uitkomsten van The Bridge Personality niet alleen inzichten bij het werven. Ze vormen ook een leidraad voor de lange termijn, zowel voor de leidinggevende als voor de ontwikkeling van de medewerker zelf”

Anne Huijgen

Young Group